בניית חנות וירטואלית - איך ליצור חווית משתמש איכותית?
אם בעבר בעלי עסקים שאלו את עצמם האם כדאי להשקיע בבניית חנות וירטואלית או שמא אין צורך בחנות כזו, הרי שכיום התשובה ברורה (והיא, כמובן, "כן" ואפילו "בוודאי שכדאי להשקיע בבניית חנות וירטואלית!"), ותשומת הלב מוקדשת לשאלה חשובה אחרת – איך להבטיח לקונים ה"וירטואליים", שהגידול בהכנסות בזכותם הוא מוחשי, חווית משתמש איכותית, כדי שהגולשים המגיעים לחנות יבצעו רכישות רבות ככל האפשר, ובעיקר יצאו שבעי רצון כך שהסיכוי כי יחזרו שוב ושוב לחנות ואף ימליצו עליה לחבריהם יהיה גבוה.
בניית חנות וירטואלית – הפעולות שיש לנקוט בשלב ההקמה
את הפעולות הנדרשות במהלך בניית חנות וירטואלית על מנת להבטיח חווית משתמש מלהיבה ניתן לחלק לשתי קבוצות: אלה עליהן יש להקפיד במהלך בניית האתר (כלומר לוודא כי החברה אותה שוכרים לצורך הקמת החנות אכן כוללת את אותן אפשרויות באתר הנבנה) ואלה עליהן יש להקפיד במהלך התפעול השוטף של החנות.
בשלב של בניית חנות וירטואלית חשוב להקפיד כי היא תכלול את האפשרויות הבאות:
1. גישה מהירה לכל מוצר ומוצר – לקוחות רבים נכנסים במטרה לרכוש מוצר ספציפי. חנות וירטואלית שמערכת הניווט בה לא מאפשרת גישה מהירה לכל מוצר ומוצר עלולה לגרום ללקוח שכזה פשוט לנטוש ולרכוש את המוצר המבוקש בחנות וירטואלית אחרת.
2. חלוקה ברורה למחלקות ולקטגוריות – על מנת להקל על הלקוחות את ההתמצאות בחנות, יש להקפיד בעת בניית חנות וירטואלית כי היא תכלול סרגלי ניווט ברורים שמאפשרים יצירת היררכיה מדויקת וחלוקה לקטגוריות ותתי קטגוריות – כך שבעלי החנות יוכלו לאחר מכן להחליט איך לחלק ביניהן את המוצרים השונים.
3. מיונים שונים – לקוחות שמבצעים קניות מקוונות הם ברוב רובם של המקרים צרכנים נבונים שאוהבים לבצע השוואות שונות בטרם רכישה, ועל כן חשוב לבנות עבורם חנות שכוללת את האופציה למיונים שונים (בהתאם למחיר ולפרמטרים רלוונטיים אחרים) וכן מאפשרת להם לבצע השוואות חשובות.
4. מעבר מהיר לקופה – חשוב לוודא כי בכל דף ודף ישנו כפתור, בולט, שמעביר מיידית את הלקוח לקופה.
5. אבטחת מידע הדוקה – אבטחת המידע היא מרכיב קריטי שכן חנות וירטואלית שאינה מאובטחת לחלוטין עלולה להסתבך בצרות צרורות. בנוסף יש להדגיש ללקוחות את היותה של החנות מאובטחת לעילא ולעילא, הן באופן גרפי והן באמצעות טקסט.
תפעול חנות וירטואלית
לאחר שמסתיים שלב הבנייה הראשוני של החנות הווירטואלית יש כמובן להמשיך ולהשקיע בה תשומת לב ולתפעל אותה באופן המיטבי:
1. לכל מוצר שמתווסף לחנות יש ליצור דף מפורט במיוחד – דף הכולל מידע נרחב, תמונות (ברורות!), מדריכי הפעלה אם נדרשים, המלצות גולשים, סקירות וביקורות מקצועיות וכל אינפורמציה רלוונטית אחרת. ככל שהדף מפורט יותר, כך גדלה אמינות החנות וגדל הסיכוי כי תתבצע רכישה.
2. הצעות מותאמות ללקוח ספציפי ומבצעים – על מנת להבטיח חווית משתמש איכותית במיוחד, כדאי להציע לכל לקוח מוצרים ושירותים הרלוונטיים עבורו במיוחד, וכן כדאי להציע מבצעים שונים בכל זמן נתון.